Leuke plekken om een babyshower te organiseren
Babyshowers zijn feestjes voor de aanstaande moeder en ze worden vaak georganiseerd aan het begin van het zwangerschapsverlof door een vriendin of een familielid van de aanstaande moeder. Of op het werk door een goede collega. Vergis je niet in het plannen, dat is best veel werk. Met onze checklist maak je een goede start.
1. Maak een gastenlijst
Bespreek de gastenlijst met de aanstaande moeder. Zorg ervoor dat alle speciale vrienden en familieleden op de lijst komen.
2. Kies een locatie
De plek waar je de babyshower gaat houden, is één van de belangrijkste dingen die je moet regelen. Je kunt kiezen voor de traditionele mogelijkheden, in een restaurant of bij iemand thuis. Maar als je iets unieks en creatiefs zoekt, zijn er wel andere plekken te vinden voor een babyshower.
3. Botanische tuin
Als jullie dorp of stad een botanische tuin (of mooi park) heeft, is dit een fleurige locatie voor een babyshower. Botanische tuinen hebben vaak evenementruimtes, bijvoorbeeld een serre of tuinhuisje. Informeer naar de mogelijkheden.
Het is een fantastische optie, vooral in warmere maanden. En Moeder Natuur helpt bij de versiering! Bedenk dat je zo'n locatie tijdig moet reserveren. Het zijn ook populaire locaties voor bruiloften en andere grote feesten...
Lees de kleine lettertjes van je contract om te zorgen dat je precies weet wat de kosten en voorwaarden inhouden en wat de locatie aan jou verschuldigd is bij slecht weer.
4. Kunstgalerie
Kunst kan ieder evenement bijzonder maken. In galerieën kunnen vaak feestjes worden georganiseerd. Een babyshower te midden van kunst heeft een prachtige en creatieve uitstraling.
Denk bijvoorbeeld aan een galerie met lokale kunstenaars of fotografen of een met een tentoonstelling in de smaak van de aanstaande moeder of haar hobby's. Als je kiest voor een galerie, zorg er dan voor dat er ook stoelen zijn, aangezien het bekijken van kunst meestal staand gedaan wordt.
5. Knutsellocaties
Als je ooit ergens met je kind een mok gemaakt hebt of een doek/bord beschilderd hebt, weet je dat deze ‘knutsel'locatie ook een optie kan zijn voor een babyshower. Combineer je locatiekeuze met je geplande activiteiten en houd de babyshower in een knutselstudio.
Veel van zulke studio's verhuren hun ruimte, vooral tijdens avonduren, voor privégelegenheden voor volwassenen. Gasten kunnen hun eigen ontwerpen maken of een geschenk voor de baby, of allebei.
6. De bibliotheek
Je kunt ook denken aan een gemeenschapsruimte van een bibliotheek of ander openbaar gebouw. Deze ruimtes zijn vaak vrij neutraal en kun je goed naar eigen wens versieren. Vergeet niet te informeren naar de regels omtrent eten en muziek.
Welke locatie je ook kiest, denk eraan dat het een babyshower is. Dus vraag bij het zoeken naar een locatie om informatie over zitplekken, toiletten, toegankelijkheid en parkeren.
Onderschat het kiezen van een locatie niet; de juiste plek is een groot deel van de feestvreugde! Verbreed je horizon, verzin wat ongewone opties en kies een plek die past bij de grote dag.
7. Kies een thema
Voordat je met het plannen van het feestje begint, beslis je of het feestje een thema krijgt. Zo ja, gebruik het thema dan als basis voor alle andere beslissingen. Bepaal het thema vroeg met de aanstaande moeder.
8. Verstuur uitnodigingen
Uitnodigingen moeten een aantal weken voor de shower verstuurd worden, zelfs als je dit via e-mail doet. Stuur de uitnodigingen vroeg genoeg zodat de genodigden het in hun agenda kunnen zetten en een cadeau kunnen kopen.
9. Regel het eten
Je kunt ervoor kiezen een cateraar in te schakelen, alle gasten te vragen zelf iets mee te nemen of zelf te koken. Bespreek het menu met de eregast, als zij bijvoorbeeld last heeft van maagzuur, zijn taco's niet zo'n goed idee! Alles kan, van een diner tot tapas tot een desserttafel. Pas je gerechten aan op het tijdstip en het thema van het feestje.
10. Organiseer spelletjes en activiteiten
Naast leuke cadeautjes en taart zijn spelletjes een traditie en onmisbaar bij het organiseren van een babyshower! Als je spelletjes kiest waarbij iedereen betrokken wordt, creëer je een gezellige en memorabele sfeer voor de speciale dag. Om goede spelletjes te kiezen, moet je je gasten goed kennen. Door spelletjes te kiezen die bij je gasten passen, heeft iedereen het gezellig.
11. Oud en vertrouwd
Traditionele gasten? Haal de spelletjes tevoorschijn die iedereen leuk vindt en kent. Babyshower 'De juiste prijs': vraag gasten de prijzen van populaire babyartikelen te raden. 'Babygeschenkbingo': houdt de hele groep bezig tijdens het openen van de cadeaus. 'Wat zit er in je tas?': geeft de ervaren moeders in de groep de kans om te schitteren en alle zaken die ze de hele dag meeslepen te rechtvaardigen.
Houd er rekening mee dat je tijd nodig hebt om alle nodige attributen neer te zetten (bingokaarten, andere bordspellen, voldoende potloden, etc.) zodat het spel goed georganiseerd en doordacht aanvoelt. Regel kleine prijsjes voor de winnaars.
12. Nieuwe spelletjes
Geef je spel een high-tech twist. ‘Celebrity baby mash-ups' staan garant voor hilariteit alom. Op websites met uitgebreide fotodatabases zoals www.morphthing.com kun je namen van beroemdheden invullen en dan een digitale afbeelding bekijken van hoe de kinderen van dat stel eruit zouden zien.
Zet het scherm klaar en verdeel je gasten in teams. Welk team kan op basis van de babyfoto de meeste koppels raden? Andere spellen op het scherm: "Raad die beroemde baby" (zet foto's van beroemde baby's in een diavoorstelling en kijk hoe snel de gasten de beroemde kleintjes herkennen). Je kunt het computerplezier zelfs nog uitbreiden met verzonnen families. Laat op het scherm vragen zien over de beroemde families.
13. Spellen voor stellen
Als er bij de babyshower zowel vaders als moeders aanwezig zijn, geeft dat weer nieuwe mogelijkheden voor de spelletjes. Denk bijvoorbeeld aan 'Van wie is deze uitspraak?' Verzamel voor de shower 10 uitspraken van de aanstaande moeder en 10 van de vader. Als de gasten arriveren, laat hen dan raden wie wat zei. 'Ouder-triviant' is ook een leuk spelletje: hoe goed kennen de gasten de aanstaande ouders? Welke ouder spreekt twee talen? Wie van de twee is fan van Elvis? Wie heeft een berg beklommen?
Zorg voor veel prijzen, maar maak ze niet te duur. De spelers verwachten een prijs te winnen, maar ze verwachten niets duurs. Prijsjes die leuk zijn, of zelfs nuttig, worden vaak het meest gewaardeerd. Hoe meer je op voorraad hebt, des te meer plezier je kunt delen. Pas op met grappige prijsjes, je weet nooit wiens gevoelens je krenkt als een grap verkeerd uitpakt. Koop ook geen enorme prijzen, niemand wil een gigantische gorilla in de kofferbak proppen!
14. Maak een rooster voor de dag van de babyshower
Als de dag van de shower aanbreekt, gebeurt er veel tegelijk. Maak dus een schema voor jezelf zodat je niets vergeet. Je hoeft natuurlijk geen minuut-tot-minuutschema bij te houden, maar een algemeen schema helpt te zorgen dat alles gaat zoals gepland.
Zelfs als je je aan een schema houdt, moet je natuurlijk op de tijd en de eregast letten. Heeft ze honger? Is ze moe? Heeft ze plezier? Het is haar dag en jouw schema moet flexibel genoeg zijn om aangepast te kunnen worden op haar stemming!
15. Regel geschenkjes
Kleine geschenkjes voor de gasten zijn ook een traditie bij babyshowers. Iets lekkers zoals koekjes of snoep is prima. Persoonlijke verzorgingsproducten zoals zeep of potpourri zijn ook populair. Pas je geschenkjes aan op je thema.
Het plannen van een shower betekent veel verschillende en belangrijke taken tegelijkertijd regelen. Vraag gerust hulp, vooral op de dag van de shower, om te zorgen dat alles gladjes verloopt. Vraag een vertrouwde gast om je te helpen de aanstaande moeder in de gaten te houden zodat zij alles heeft wat ze nodig heeft. En vergeet niet om zelf ook van de dag te genieten! Het is de viering van een nieuw leven, dat is een heel bijzondere gebeurtenis!
Word Pampers lid en krijg